بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی

بر اساس آیات قران و احادیث و در راستای اطاعت از رهبری و نشر فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ بسیجی و جهادی و ارزش های دفاع مقدس

بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی

بر اساس آیات قران و احادیث و در راستای اطاعت از رهبری و نشر فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ بسیجی و جهادی و ارزش های دفاع مقدس

وظایف ایثارگران در شرایط جنگ نرم و نفوذ دشمن

 http://s4.picofile.com/file/7991351505/591.gif

وظایف ایثارگران در شرایط جنگ نرم و نفوذ دشمن


اگرچه امروزه توان نظامی و تقویت جنگ افزارها از شاخص های مهم در حوزه امنیت محسوب می گردد و با وجود چالش های پیش روی منطقه خاور میانه خصوصاً حضور شکل جدیدی از اشرار و تکفیری ها که با حمایت برخی از دولت های منطقه موجب ناآرامی سایر کشورهای همسایه شده اند و تخریب سرزمینی و مهاجرت پناه جویان نیز از عواقب این رویداد تلخ است لاجرم افزایش توان دفاعی کشور در اولویت قرار می گیرد، البته با وجود حضور مقتدرانه فرماندهی کل قوا، مقام معظم رهبری و تدبیر ایشان در این امر مهم، کشور ما  هر روز در حوزه دفاعی خصوصاً سلاح های استراتژیک بازدارنده مجهزتر شده است و آنچه خیلی مهم است تجربه 8 سال دفاع مقدس است چرا که جنگ تحمیلی برای ما یک  دانشگاه بود. اگرچه خیلی از فرزندان این مرز و بوم را در این نبرد نابرابر از دست دادیم ولی به دستاورد های مهمی همچون خود اتکایی و باور اینکه که ما می توانیم، رسیدیم. همه این موضوعات ماحصل جنگ سخت است؛ جنگ‌هایی که از منابع سخت و وسایل و ادوات نظامی در آن استفاده می‌شود. جنگ سخت نیازمند منابع سخت است منظور از «منابع سخت» آن دسته از منابعی است که در نهایت «استعداد و توان رزمی» شکل می‌گیرد و شامل مؤلفه‌هایی چون سلاح، نیروی نظامی، منابع مالی و اقتصادی، و... می‌شود. جنگِ سخت، عینی، واقعی و محسوس است و می‌توان آن را با ارائه برخی از معیارها، اندازه‌گیری کرد. همچنین در جنگ سخت، با تخریب و حذف فیزیکی حریف و تصرف و اشغال سرزمین اهداف تأمین و اراده تحمیل می‌‌‌شود. 

 
اما وقتی دشمن می داند که نمی تواند از مولفه های جنگ سخت در مقابل جمهوری اسلامی بهره ببرد و به خوبی درک کرده که ایران در منطقه خاورمیانه و خصوصاً خلیج همیشه فارس قدرت منطقه است، رویکرد خصمانه خود را عوض و با یک بزک سیاسی به سمت جنگ نرم می رود، جنگ نرم عمدتاً بر مبنای منابع قدرت نرم تعریف می‌شود. جنگ نرم الگوی تهاجمی استراتژیک، سازمان یافته و هدفمند است که طبق یک طرح و برنامه جامع، منابع داخلی و خارجی را علیه کشور هدف بسیج کرده و بر مبنای اصول، برنامه‌ها و تکنیک‌های نرم و طی مجموعه‌ای از فرایندهای منسجم، تغییرات ساختاری، هویتی و بنیادین را ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، جنگ نرم منازعه‌ی اطلاعات پایه، آگاهی محور، پردامنه و بلند مدت است که بعد از پایان جنگ سرد از جهت کارکردی در بستر جنگ روانی شکل گرفته و عمدتاً توسط دولت‌ها و با بهره‌گیری از پارادایم‌های ایدئولوژی مکتبی علیه هویت و دانایی ملت‌ها و با هدف برتری فرهنگی - سیاسی برنامه‌ریزی و به مورد اجراء در می‌آید. آرایش این جنگ، اطلاعاتی و محل‌ درگیری محیط اذهان ملت است که با هدف تسخیر و انهدام کارکرد‌های ایدئولوژیک و منابع قدرت معنابخش ملی از طریق ابزارهای دانشی و رسانه‌ای است. با این وجود، جنگ نرم یک اقدام تعمدی و تدبیر شده است؛ مهم‌ترین قلمروهای جنگ نرم؛ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است؛ قصد اصلی عاملان جنگ نرم تاثیر نهادن بر باورها، نگرش‌ها، ارزش‌‌‌ها و انگیزش مخاطبان است؛ آماج جنگ نرم به مردم کشورها محدود نمی‌شود، بلکه دولتمردان و نخبگان را نیز هدف و آماج قرار می‌‌‌دهد؛ عاملان جنگ نرم در پی آن هستند که در بلند‌مدت منش و رفتار مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهند. مقام معظم رهبری درباره جنگ نرم علیه ایران چنین تعریفی را ارائه دادند: «جنگ نرم» یعنی جنگ به وسیله‌ی ابزارهای فرهنگی، به وسیله نفوذ، دروغ، شایعه پراکنی با ابزارهای پیشرفته‌ای امروز وجود دارد، ابزارهای ارتباطی که ده سال، پانزده سال قبل و سی سال قبل نبود، جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دل‌ها و فرهنگ های مردم بر این اساس باید جنگ نرم را بالفعل شدن تهدید نرم قلمداد کرد. حوادثی که پس از انتخابات سال 1388 رخ داده، نمونه و مصداق بارز جنگ نرم می‌باشد.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص نفوذ دشمن در شرایط پسا تحریم توصیه های ارزنده ای خطاب به مردم و مسئولین داشته اند؛ در یکی از این توصیه های ایشان اشاره می فرمایند که: نفوذ فرهنگی و سیاسی خطرناکتر از نفوذ اقتصادی و امنیتی است، دشمن بدنبال دگرگون کردن باورهای جامعه و نفوذ در مراکز تصمیم گیری و تصمیم‌سازی است.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) طی سفر به استان سمنان در تحلیلی جامع شاخصه های ناتوی فرهنگی را به صورت ذیل بیان فرمودند:
1. ایجاد اختلاف وتفرقه در میان ملت ایران و جهان اسلام
2. جلوگیری از الگو شدن ایران در جهان اسلام و منطقه
3. مرعوب و منکوب کردن مسئولین و مقامات تصمیم گیرنده
4. دامن زدن به مسائل و حساسیت های قومی و مذهبی
5. القاء ناکارآمدی نظام
همچنین حضرت آقا چند توصیه نیز برای مقابله با جنگ نرم داشتند:
1. تقویت و پربار کردن فعالیت های فرهنگی و هنری: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، نیروهای فرهنگی نقش بسیار حساس و مهمی در باور سازی وجود تهاجم فرهنگی و مقابله با آن را دارند
2. اتحاد مردم و جریان های سیاسی و دوری از اختلاف و تردید و بدبینی
3. امید به آینده و دیدی خوشبینانه همراه با اعتماد به نفس به دور از ناامیدی
4. راه اندازی کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی آزاد
5. بصیرت آحاد جامعه و بویژه نخبگان
6. ایستادگی و عدم سازش در برابر دشمنان انقلاب و نظام اسلامی: شاید بتوان صلابت و ایستادگی حضرت امام، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ملت ایران اسلامی را بر سر ارزش ها، در برابر فتنه ها، فزون‌خواهی‌ها، فشارها و تهدیدهای دشمنان جمهوری اسلامی، رمز موفقیت نظام در مهار جنگ نرم دشمنان دانست. استکبارستیزی که در خطبه های نماز جمعه تاریخی 29 خرداد 1388 توسط مقام معظم رهبری به طور ویژه مورد تأکید قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب در این رابطه می فرمایند: «به صراحت اعلام می کنیم ما با استکبار و نظام سلطه و تسلط چند کشور بر جهان مخالفیم و نخواهیم گذاشت این چند دولت با سرنوشت دنیا بازی کنند.»
رهیافت فرمایشات رهبری برای عموم مردم مخصوصاً ایثارگران این است که از توافق هسته ای، از توفیقات بدست آمده و از حضور کشورهای غربی نباید ذوق زده شویم بلکه با تدبیر عمل کنیم .یادمان باشد: جنگ نرم مقدمه براندازى نرم است قدرتى که قصد داشته باشد حکومتى را براندازد، چنانچه توان نظامى این کار را نداشته باشد و یا هزینه آن را سنگین مـى بیند، سعى مى کند تا با روش هاى مـخـتـلفى غیر از حمله نظامى به هدف خویش نـائل آید. رویکرد حکومت هاى استکبارى به براندازى نرم بیش از سابق رخ نشان داده است. استفاده از شیوه هاى نو در این خصوص نیز کار را چنان جـلوه مـى دهـد که گویى براندازى نرم، روشى نو براى ساقط ساختن حکومت هاى مخالف قدرت هاى استکبارى است. براندازى نرم مانند موریانه هوشیارانه عمل مى کند، عجله نشان نمى دهد و از درون مى پوکاند. ملت ما که براى موفقیت انـقـلاب اسـلامـى فداکارى هاى بسیار کرده است، نمى تواند نظاره گر فعالیت دشمنان دیـن در تـخریب ارزش هایى باشد که براى اعتلاى آنها صدها هزار شهید و جانباز تقدیم کرده است.
همه ما وظیفه شرعى و قانونى داریم تا با این پدیده مخرب برخورد کنیم و مـى دانـیم که شرط اول قدم این است که چنین پدیده اى را بشناسیم و بعد راه هاى مقابله بـا آن را دریـابـیم.
وظیفه جامعه ایثارگری که به عنوان نماد ایستادگی و استقامت ملت ایران و روایتگر دوران دفاع مقدس و روزهای سخت محسوب می شوند این است که تلاش بیشتر برای پشتیبانی در جنگ نرم داشته باشند. بدون شک ایثارگران می توانند الگوی ارزشی اسلامی برای نسل های بعد از جنگ  باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
الهــــــــــی سه‌شنبه 5 آبان 1394 ساعت 13:52 http://SEARCH44.BLOGFA.COM

سلام

بسیار عالی

موفق باشید.

سلام و سپاس فراوان و در پناه الله

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.