کد آهنگ

قلم هایی که شهیدپرورند - بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی
X
تبلیغات
رایتل

بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی

بر اساس آیات قران و احادیث و در راستای اطاعت از رهبری و نشر فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ بسیجی و جهادی و ارزش های دفاع مقدس


گسترش فنّاوری‌های اطلاعاتی و ظهور پدیده جهانی شدن موجبات شکست انحصارگرایی در عرصه خبر را فراهم کرده است. امروزه با در دسترس شدن فناوری‌های جدید ارتباطی، موضوع شهروند خبرنگار به شکل جدی در نظام رسانه‌ای دنیا مطرح است. به عبارت دیگر جهان امروز شاهد شکست انحصار در اطلاع رسانی است و اطلاع رسانی  تنها محدود به خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و خبرنگاران نمی‌ماند، بلکه تک تک مردم تنها با در اختیار داشتن گوشی موبایل و اینترنت، می‌توانند دیگران را از اتفاقات مهم یا جذاب آگاه کنند و اطلاعاتشان را به اشتراک عمومی بگذارند.
برخی اعتقاد دارند در جهانی که  هر یک از شهروندان  به‌طور بالقوه قادر هستند تبدیل به یک رسانه شوند تلاش رسانه‌های سنتی مثل روزنامه  و مجله برای تأثیرگذاری روی مخاطب بیهوده است. اما به نظر می‌رسد،همان‌طور که با ورود تلویزیون، کتاب و مجله از زندگی مردم خارج نشد در این فصل جدید نیز باید انتظار داشت مطبوعات با تغییر رویکرد خود از خبر به سمت و سوی تحلیل ماندگاری و تأثیرگذاری خود را تضمین نمایند.
یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه‌ها در دنیای مدرن کارکرد فرهنگی یا انتقال فرهنگ است. هرچند اندیشمندان حوزه ارتباطات کارکردهای دیگری نظیر کارکرد سرگرم‌سازی و پر کردن اوقات فراغت؛ کارکرد نظارتی؛ کارکرد راهنمایی و رهبری را برای رسانه‌ها در نظر گرفته‌اند. برای مثال  هارولد لاسول و چارلز رایت از جمله پژوهشگرانی هستند که به طور جدی به نقش و کارکرد رسانه‌ها در جامعه توجه کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که رسانه‌ها دارای کارکردهای نظارت بر محیط، ایجاد همبستگی اجتماعی  در واکنش به محیط و انتقال میراث فرهنگی و سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت است.
در جهان کنونی اگر رسانه‌ها به سمت تعامل دوسویه با مخاطب گام برندارند بدون شک در آینده نزدیک محکوم به نابودی خواهند بود. انتظار پژوهشگران دینی و اسلامی در حوزه اطلاع رسانی  این است که مطبوعات و رسانه‌ها با دوری از وابستگی‌های حزبی و جناحی به‌سوی تربیت و سازندگی فرهنگی گام بردارند. در این راه به‌طور حتم  آموزش شهروندی و استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی نوظهور از بدیهی‌ترین امور است.
بدون شک کارکرد فرهنگی و انتقال میراث فرهنگی از مهم‌ترین وظایف رسانه‌های مدرن است. کارکردی که رهبر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) به‌درستی آن را تبیین کرده‌اند:
«اهمیت انتشارات، مثل اهمیت خون‌هایی است که در جبهه‌ها ریخته می‌شود. و «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» دماء شهدا اگر چه بسیار ارزشمند و سازنده است، لکن قلم‌ها بیشتر می‌توانند سازنده باشند و اصولاً شهدا را می‌سازند و قلم‌ها هستند که شهیدپرورند. از این روست که شما باید به ارزش کار خود توجه داشته باشید و بدانید هر عملی که ارزشش بیشتر باشد، مسؤولیتش سنگین تر است.»(صحیفه نور، ج 16، ص 137)
آنچه از فرمایشات معمار انقلاب اسلامی بر می‌آید تأکید ویژه‌ای است که معظم‌له به سازندگی فرهنگی برای جامعه داشتند. از همین روی نقش رسانه‌های مروج فرهنگ اصیل اسلامی در میان سایر رسانه‌ها پررنگ تر است. ترویج و انتقال بین نسلی فرهنگ ایثار و پایداری به‌عنوان یکی از دستمایه‌های اصیل فرهنگ ایرانی-اسلامی رسالتی است که بر عهده آحاد جامعه است و در این میان اهالی قلم و رسانه وظیفه‌ی مضاعف به‌دوش می‌کشند.
معارف ناب و اصیل دفاع مقدس و فرهنگ حاکم در بین رزمندگان برای ماندگاری نیازمند تبیین واقعی است. در مکتب جبهه همه می‌دانستند راه جهاد اصغر (جنگ) از جهاد اکبر (معارضه با نفس) می‌گذرد و این دو راه، متفاوت و مستقل نیستند. آنکه در این بزم مقرب‌تر است؛ جام بلا بیشترش می‌دهند.
این نمادها،‌فرهنگ جنگ را متمایز و برجسته می‌ساخت و از عالم خاکی به عالم آن جهانی ارتقا و تعالی می‌بخشید.

سه‌شنبه 19 آبان 1394   14:51   علیرضا هوشمند -خادم ایثارگران   |  نظرات (7)

 

THEME by : onway.ir

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.