جزیره مجنون حماسه نیروی زمینی ارتش را به یادگار دارد
در عملیات پدافند جزیره مجنون، حمله نیروهای عراقی موجب اشغال مواضعی از نیروهای ایرانی در منطقه جزیره مجنون و دفاع نیروهای خودی موجب بازپسگیری منطقه از دست دشمن شد.
حضور نیروهای ایران از سال 1362 با انجام عملیات خیبر در جزیره مجنوه شمالی و جنوبی در داخل هورالعظیم و در نزدیکی محور العماره - بصره برای نیروهای عراقی قابل قبول نبود ولی در عین حال توان آنها برای انجام عملیاتی گسترده و بازپسگیری این دو جزیره نیز کافی به نظر نمیرسید و بدین ترتیب برای مهیا کردن مقدمات این امر به انجام تکهای محدود در این منطقه اقدام کردند.
نکته قابل توجه در دفاع نیروهای خودی از جزایر مجنون، شکل خاص پدافند در جزیره مجنوه جنوبی بود که بر روی سه جاده باریک داخل آب به موازات یکدیگر به نامهای پدغربی، پدشرقی و پد جنوبی انجام میشد و این مساله هرگونه فعالیت وسیع و گسترده را از دوطرف درگیری سلب کرده بود.
نیروهای عراقی با استفاده از راههای موجود و آتش توپخانه معدود سنگرهای اولیه مستقر بر روی جاده را هدف قرار دادند و تلاش کردند تا با تصرف این سنگرها در امتداد جادههای مذکور، خود را به جزیره شمالی برسانند و بدین ترتیب به هدف خود دست پیدا کنند. بر همین اساس عناصری از لشکر 31 پیاده دشمن در ساعت 2 بامداد بیست و یکم تیر ماه 1365 حمله خود را با آتش سنگین به مواضع نیروهای ایران آغاز کرد.
در ساعات اولیه حمله دشمن، بخشی از مواضع نیروهای خودی شامل چند سنگر در پد شرقی توسط دشمن اشغال شد ولی در پاتک نیروهای خودی در روز بعد، مواضع تصرف شده دوباره از اشغال دشمن خارج شد و نیروهای عراقی مجبور به عقبنشینی شدند.
در پی این عملیات، همچنین تعدادی از نفرات دشمن کشته و زخمی و مقادیری وسایل و تجهیزات آنها منهدم شد.
جزایر مجنون در داخل هورالعظیم از نقاط مهم و استراتژیک جنگ بود که با انجام عملیات خیبر در روزهای پایانی سال 62 توسط نیروهای ایرانی فتح شد و مبنایی برای نفوذ به خاک عراق در عملیات بدر در سال پس از آن بود.
باسمه تعالی
درود خدا بر مردم مومن ، ولایتمدار و همیشه در صحنه، حمد و سپاس خداوند متعال را که بار دیگر، توفیق شرکت در راهپیمایی روز قدس را شامل حال امت شریف ایران اسلامی و (به ویژه جامعه ایثارگران و نظامیان سلحشور و جهادگران و بسیجیان) ولایتمدار، متدین و شهید پرور گردانید و به فضل الهی، با وحدت و بصیرت ، بار دیگر با خلق حماسه ای بزرگ ، لرزه بر اندام استکبار و صهیونیزم انداختید و فریاد مظلومیت و عدالتخواهی مردم فلسطین اشغالی را به گوش جهانیان رساندند و ثابت کردند بعد از گذشت سالهای متمادی از اشغال قدس شریف، هنوز هم قبله ی اول مسلمین به عنوان اولین مسئله جهان اسلام و ملل آزاده قرار دارد.
بی تردید این حضور باشکوه و خروش انقلابی و دینی که در لبیک به ندای تاریخی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و در راستای پیروی از منویات مقام عظمای ولایت شکل گرفت، برگ زرین دیگری را در تاریخ سراسر حماسه و ایثار و افتخار این خطه از میهن عزیزمان، ثبت کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صداو سیما، فرمانده مرزبانی کشور گفت: با اقدامات اطلاعاتی قوی که از قبل انجام شد نیروهای مرزبانی با اشرافیت اطلاعاتی کامل و آگاهی از ورود اعضای گروهک تروریستی به داخل، بامداد امروز با آنان در منطقه ملنگی میرجاوه درگیر و موفق شدند سه نفر از اعضای گروهک از جمله یک پاکستانی را دستگیر کنند.
سردار رضایی افزود: از آنان 140 چاشنی انفجاری الکترونیکی، صوتی و زمانی کشف شد که قرار بود برای عملیات خرابکارانه در جنوب کشور از کرمان تا سیستان و بلوچستان استفاده شود.
فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به حمایت کشور های استکباری از فعالیت های گروهک های تروریستی گفت: روی جیب خشاب هایی که از این افراد بدست آمد مارک USA نوشته شده است.
سردار حبیبی فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان هم گفت: طبق اعترافات این سه نفر آنها قصد داشتند پس از ورود به داخل مرز حداقل 100 فقره عملیات خرابکارانه انجام دهند.
در این عملیات یک نفر از جان بر کفان مرزبانی سیستان و بلوچستان به نام ستوان دوم توحیدی شهید و یک نفر مجروح شد.
مولانا چگونه از رمضان میگوید؟
توفیق سبحانی میگوید: مولانا با دین عجین است و رمضان نیز به همین علت در اشعار او وجود دارد و البته رمضان در ظاهر و باطن شعر مولانا رسوخ کرده است و او به خوبی و روشنی میتواند تمامی مفاهیم را بیان کند.
این مولاناپژوه در گفتوگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، درباره تاثیر رمضان بر شعرهای مولانا اظهار کرد: به علت قرابت مولانا با مباحث دینی، رمضان نیز در آثار او بسیار دیده میشود. البته مولانا برخلاف برخی از شاعران که از آمدن رمضان اظهار ناراحتی میکنند، آمدن رمضان را جشن میگیرد و در شعرش از آمدن رمضان استقبال میکند.
آمد شهر صیام، سنجق سلطان رسید / دست بدار از طعام فایده جان رسید
روزه چون قربان ماست، زندگی جان ماست / تن همه قربان کنیم، جان چو به مهمان رسید
او در ادامه با بیان اینکه در شعر مولانا، رمضان بهجز مفهوم در ظاهر نیز وجود دارد، بیان کرد: مولانا شعری در قالب غزل به ردیف صیام دارد که در آن از اهمیت روزه سخن میگوید.
می بسازد جان و دل را بس عجایب دان صیام / گر تو خواهی تا عجب گردی عجایب دان صیام
روزه چون روزت کند روشن دل و صافی روان / روز عید وصل شه را ساخته قربان صیام
در صیام ار پا نهی شادی کنان نه با گشاد / چون حرام است و نشاید پیش غمناکان صیام
سبحانی افزود: در حدیث قدسی آمده است "الصوم لی و انا اجزی به" به معنای روزه برای من است و من خودم به آن جزا میدهم. در همین راستا معلم و مرشد مولانا برهان الدین محقق ترمذی گفته است: بهتر از روزه داشتن عبادتی نیست. مولانا نیز ماه رمضان را به دیده ماهی پربرکت میبیند.
دیدی هنر خوردن بنگر هنر روزه / بربند دهان از نان کآمد شکر روزه
بربند میان زودتر کآمد کمر روزه / آن شاه دو صد کشور تاجیت نهد بر سر
سبحانی در پایان درباره عید فطر در رمضانیههای مولانا گفت: مولانا در مورد عید فطر به جای خوشحالی از رفتن ماه رمضان این عید را چنین تبریک میگوید:
عید بر عاشقان مبارک باد / عاشقان عیدتان مبارک باد
عید ار بوی جان ما دارد / در جهان همچو جان مبارک باد
بر تو ای ماه آسمان و زمین / تا به هفت آسمان مبارک باد
عید آمد به کف نشان وصال / عاشقان این نشان مبارک باد
رسالت همه در قبال شهدا این است که ایمانمان را تقویت و با اطاعت از مقام معظم رهبری ادامه دهندگان راه شهدا باشیم.
و شهدا الگوهای کامل ایثار و اخلاص هستند .
در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه امروز زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و حفظ حرمت و جایگاه خانواده های معظم انها برای تداوم انقلاب اسلامی و عزت و عظمت نظام مقدس جمهوری اسلامی لازم و ضروری است .
شهدا با پیروی از حسین زمان خود جامه شهادت به تن پوشیدند .و ما هرچه داریم از شهدا داریم و همواره باید پاسدار حرمت شهدا و خانواده های آنان باشیم.
برگرفته از سخنان مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و جانبازان استان کرمان