بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی

بر اساس آیات قران و احادیث و در راستای اطاعت از رهبری و نشر فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ بسیجی و جهادی و ارزش های دفاع مقدس

بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی

بر اساس آیات قران و احادیث و در راستای اطاعت از رهبری و نشر فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ بسیجی و جهادی و ارزش های دفاع مقدس

31 خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید گرامی باد

31 خرداد سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید گرامی باد

بِسْمِ ‏الله الرّحْمنِ الرحیمِ

من‏ المؤمنین‏ رجال‏ صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی‏ نحبه و منهم من ینتظر و مابدلوا تبدیلا.

«قرآن کریم- الاحزاب آیه23»

سخن گفتن از شهیدی با ابعاد گوناگون، از اسوه‏ای که جمع اضداد بود، از آهن و اشک، از شیر بیشة نبرد و عارف شب‏های قیرگون، از پدر یتیمان و دشمن سرسخت کافران بسیار سخت بلکه محال است.

سخن گفتن از شهید دکتر مصطفی چمران، این مرد عمل و نه مرد سخن، این نمونه کامل هجرت، جهاد و شهادت، این شاگرد مکتب علی(ع)، این مالک‏ اشتر جنوب لبنان و حمزة کربلای خوزستان سخت و دشوار است. چرا که حتی نمی‏توان یکی از ابعاد وجودی او را آنگونه که هست، توصیف کرد و نبایست انتظار داشت که بتوانیم تصویر کاملی در این مختصر از او ترسیم نمایئم، که مردان و رهروان راه علی(ع) و حسین(ع) را با این کلمات مادی و معیارهای خاکی نمی‏شود توصیف نمود و سنجید.

مختصری از "چمران دلها"

شهید چمران از شخصیت های کم نظیری بود که به اشکال مختلف در زندگی خود مبارزه و جهاد را تجربه کرده بود. وی از نظر علمی دارای جایگاه بسیاررفیعی بود و زمانی که تز دکترای فیزیک هسته ای خود را در دانشگاه برکلی آمریکا ارائه کرد، افراد بسیار کمی هم رده او بودند. شهید چمران تحولی در رشته تخصصی خود به خصوص مسائل کاربردی آن به وجود آورد و تز او تا چندی پیش در دانشگاه برکلی تدریس می شد.
شهید چمران در عرصه مدیریت در هر جایی از دنیا که رفت تحولاتی ایجاد کرد. انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان تمام کشورهای اسلامی را تاسیس کرد و مدیریت انجمن دانشجویان ایرانی را در آمریکا بر عهده گرفت و کنفدراسیون دانشجویان ایرانی را در آمریکا تشکیل داد. وی در مصر سازمانی مخفی را ایجاد کرد که پایه گذار مقاومت در خاورمیانه شد. شهید چمران در اروپا نیز با کمک مرحوم حسن حبیبی و مرحوم صادق طباطبایی انجمن اسلامی دانشجویان اروپا را پایه گذاری کرد.


فعالیت های شهید چمران در لبنان

وی در لبنان در شرایطی که می توان گفت مقاومت اسلامی وجود نداشت و مسلمانان به خصوص شیعیان منطقه نقش خاصی نداشتند،  پایه گذار مقاومت اسلامی بود. امروز در همه جای خاورمیانه شاهد جریان مقاومت اسلامی هستیم و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این جریان قدرت بسیار بیشتری پیدا کرده است.
جنبه مهم شخصیت شهید چمران، عرصه عرفان و معنویت بود که می توان گفت سایر ابعاد شخصیت وی از این بخش تاثیر گرفته است. دست نوشته های عرفانی شهید چمران امروز هم قابل توجه هستند و با محتوای خوب و نثر خاصی که دارد در عرصه ادبیات حماسی جایگاه خاصی دارند. وی در عرصه هنر نیز فعال بود و آثار هنری زیادی در حوزه های نقاشی و عکاسی از او به یادگار مانده است و تالیفاتی نیز در این زمینه ها دارد.


شهید چمران در عرصه جنگ و رزم رزمنده ای شجاع و فرماندهی کم نظیر بود

 وی توانایی بسیار بالایی در جنگ های چریکی داشت و 8 سال در لبنان در برابر اسرائیل، فالانژها، گروه های کمونیست مسلح و تروریست هایی که از طرف شاه ایران برای اخلال در کار او فرستاده شده بودند جنگید و در اقدامی تاریخی برای اولین بار تعدادی از تانک های اسرائیلی را در خاک لبنان به آتش کشید.

روحش شاد و یادش گرامی باد.


جانبازان شیمیایی می توانند روزه بگیرند

معاون وزیر بهداشت:

جانبازان شیمیایی می توانند روزه بگیرند


مسئول بخش تحقیقات بالینی مرکز مصدومان شیمیایی گفت: جانبازان شیمیایی می توانند در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند و هیچ منعی برای روزه داری آنان وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی قانعی با اشاره به اینکه جانبازان شیمیایی برای روزه گرفتن منعی ندارند اظهار داشت: جانبازان شیمیایی به شرطی که در سحری و افطاری پرخوری نکنند و به میزان کافی مایعات بنوشند می توانند در ایام ماه مبارک رمضان همچون دیگر هموطنان روزه بگیرند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت استفاده بیشتر از مایعات برای آن دسته از جانبازان که خلط غلیظ دارند و در معرض تعریق قرار دارند، افزود: چنانچه خلط غلیظ جانبازان و مصدومان شیمیایی موجب تنگی نفس آنها شود، بهتر است از روزه گرفتن در ایام گرم تابستان خود داری کنند تا از تشدید بیماری آنان جلوگیری شود.

قانعی توصیه کرد: جانبازان شیمیایی زمان مصرف اسپریهای دارویی خود را در زمان سحری و افطاری قرار دهند و چنانچه بر اساس فتاوی مراجع تقلید خود مجاز هستند در طول روز نیز از این اسپری ها استفاد کنند.

وی گفت: در صورت رعایت نکات مذکور جانبازان شیمیایی منعی برای روزه داری در ماه مبارک رمضان ندارند، مگر آنکه روزه داری موجب تنگی نفس آنان شود که باید الزاما از دارو استفاده کنند

در سال جاری؛ خدمات درمانی ایثارگران شاغل، واگذار می‌شو د

در سال جاری؛
خدمات درمانی ایثارگران شاغل، واگذار می‌شود   ( بازی فوتبال و سرگردانی جانبازان باز شروع شد)
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۷
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در سال جاری، مسئولیت ارائه خدمات درمانی جامعه ایثارگران شاغل به دستگاه‌های اجرایی محل اشتغال خود واگذار می‌شود.
خدمات درمانی ایثارگران شاغل، واگذار می‌شود
 
عبدالرضا عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار واحد قزوین به ماده 13 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اشاره کرد و گفت: طبق این ماده در سال جاری مسئولیت ارائه خدمات درمانی جامعه ایثارگران غیرشاغل به بنیاد و شاغلان به دستگاه‌های محل اشتغال خود واگذار می‌شود.
وی با بیان اینکه مسئولان بنیاد و دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای قوانین هستند، افزود: در ماده 13 قانون فوق، وظیفه‌ بنیاد و هر دستگاه در خصوص ارائه خدمات به ایثارگران بیان شده و به زودی اجرای این ماده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.
عباسپور با اشاره به اینکه مزایا و معایب این ماده قانونی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی شده است، گفت: اجرای این قانون موجب ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به جامعه ایثارگران خواهد شد.
این مسئول به مزایای ماده 13 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اشاره کرد و گفت: اجرا شدن این قانون، باعث می‌شود تا مسئولان دستگاه‌های اجرایی خودشان را موظف بدانند که ارائه خدمات به ایثارگران از مهم ترین وظایف آنهاست.
وی افزود: ممکن است بنیاد طبق ضوابط نتواند خدمات خاصی را به جامعه ایثارگران ارائه دهد، ولی برخی دستگاه‌های اجرایی با داشتن بودجه‌های سایر منابع، می‌توانند این خدمات را ارائه بدهند که تحقق این مطلب از دیگر ویژگی‌های مثبت اجرای قانون فوق است.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: سپردن درمان ایثارگران شاغل به دستگاه‌های اجرایی محل اشتغال، کیفیت ارائه خدمات درمانی به ایثارگران را افزایش می‌دهد و مشکلی در اجرای این قانون پیش نخواهد آمد.
عباسپور گفت: سطح پایه ارائه خدمات به جامعه ایثارگران را بنیاد با کمک وزارت بهداشت و وزارت دفاع مشخص می‌کند و دستگاه‌های اجرایی نباید خدمات‌‌شان از آن سطح پایین‌تر باشد و قطعاً این موضوع به نفع‌ آنان خواهد بود.
این مسئول با اشاره به اینکه نیروهای مسلح یکی از دستگاه‌های اجرایی است که خدمات درمانی مطلوبی به ایثارگران ارائه می‌دهد، گفت: ایثارگران این دستگاه که دفترچه بیمه تکمیلی دارند با مراجعه به بیمارستان‌های طرف قراداد، خدمات رایگان و شایسته دریافت می‌کنند.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: نیازهای درمانی جامعه ایثارگران گسترده است و می‌طلبد فعالیت ما در ارائه خدمات به آنان گسترده‌تر و با پشتکار بیشتری انجام شود.
این مسئول گفت: اکنون بیشتر جامعه ایثارگران به سن سالمندی رسیدند، این موضوع منجر به چندین برابر شدن بیماری آنان ناشی از عوارض مجروحیت شده است.
عباسپور افزود: به همین دلیل داشتن پشتکار مضاعف افرادی که در حوزه درمان و بهداشت ایثارگران کار می‌کنند، ضروری است تا بتوانند با مدیریت مطلوب مشکلات درمانی جامعه شاهد و ایثارگر را کاهش بدهند، این وظیفه سنگینی است که باید بتوانیم انجام بدهیم.
وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات بیمه تکمیلی یا همگانی به جامعه ایثارگران از جمله برنامه‌های حوزه بهداشت و درمان بنیاد است، یادآور شد: نزدیک به 85 درصد ارائه خدمات ما به خانواده شاهد و ایثارگران از طریق بیمه‌ها است.  

متن ماده 13 قانون جامعه خدمات رسانی به ایثارگران: (ماده۱۳ـ

الف ـ تأمین صددرصد (۱۰۰%) هزینه بهداشتی درمانی به صورت بیمه سلامت، بیمه همگانی، بیمه مکمل و بیمه خاص (خدماتی که مشمول قوانین بیمه همگانی و تکمیلی نمی‌گردند) خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان بر عهـده دولت بوده و اعتبـارات آن هر ساله در قوانین بودجه سنواتی منظور می‌گردد.

تبصره۱ـ کلیه دستگاههای اجرائی موظفند از محل اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی نسبت به تأمین و پرداخت کسورات بیمه درمانی همگانی و مکمل سهم کارکنان ایثارگر شاغل در دستگاه مربوط و خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان اقدام نمایند.

تبصره۲ـ شرکتهای دولتی، نهادها، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، موظفند از محل هزینه عملیات جاری خود نسبت به پرداخت کسورات بیمه درمانی همگانی و مکمل سهم ایثارگران شاغل در مؤسسات مربوط و افراد تحت تکفل آنان اقدام نمایند.

تبصره۳ـ دولت مکلف است به منظور پرداخت کسورات بیمه درمان همگانی و تکمیلی سهم ایثارگران شاغل در بخش غیردولتی مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی اعتبار لازم را هر ساله در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش‌بینی نموده و در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد.

تبصره۴ـ دولت موظف است ضمن لوایح بودجه سنواتی ساز و کارهای لازم و برای بهره‌مندی هماهنگ مشمولان این ماده از خدمات درمانی فراهم نماید.

ب ـ تا پایان قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران صددرصد (۱۰۰%) هزینه‌های درمانی ایثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تکفل آنان به عهده دستگاه اجرائی و صددرصد (۱۰۰%) هزینه‌های درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آنان به عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است. )


سفره های خالی را از یاد نبریم!


در ماه ضیافت الهی؛

سفره های خالی را از یاد نبریم!



دستگیری از نیازمندان گرچه وظیفه ای انسانی برای همه ایام سال است، اما در ماه رمضان این ضرورت بیشتر خود را نشان می دهد.




گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»- سید محمد مهدی موسوی، پرسیدند:«چرا خداوند روزه را بر ما واجب کرد؟» امام حسن عسکری (ع) در پاسخ فرمود: «برای اینکه ثروتمند گرسنگی را حس کند تا به فقیر ببخشد».


بی شک یکی از فلسفه های روزه گرفتن، همین درک مشقت و محنتِ فقرا و البته احساس مسئولیت برای دستگیری از آنان است که این دستگیری و رسیدگی، نشانی از «رسم مسلمانی» ماست تا کماکان «اسم انسانی» مان پا برجا باشد.


گرچه در آغازین روزهای ضیافت الهی- این ماه خوب خدا- هستیم، اما به هر طریق گریزی از سنت گذر ساعت ها، دقیقه ها و ثانیه ها نیست؛ از این روست که با چشم بر هم زدنی شاهد اتمام این ماه عزیز خواهیم بود و این که عید فطر آمده و بدین سان، رمضان سال 1392 خورشیدی نیز به تاریخ پیوسته است.


با وجود گرمای طاقت فرسای هوا و حدود 17 ساعت گرسنگی و تشنگی، اما اگر نیک بنگریم باید بگوییم که از حیث معنوی، روزها و ساعات خوبی را پشت سر می گذاریم؛ روزهایی که حتی خوابیدن در آن توام با ثواب است و کاری عبادی.
 

این ایام تکرار ناشدنی سال زیباست، اما زیباتر می شود اگر همراه با برانگیخته شدن احساسات، عواطف و وجدان‌های خفته ای باشد که در دیگر ایام سال، عموما دچار مَرض مُسری روزمرگی و بی تفاوتی است.


این روزمرگی ها و بی تفاوتی ها به ویژه در مسایل اجتماعی به شدت مورد نکوهش اسلام است چه آن که قرآن کریم، این قانون اساسی مکتب، ما را نسبت به شهروندان جامعه اسلامی و رسیدگی به وضعیت آن ها مسئول می داند که این مسئولیت البته در قبال خویشان و همسایگان یک مسئولیت مستقیم به شمار می رود.


به ویژه آن که این کتاب آسمانی در آیه 36 سوره مبارکه نساء پس از رسیدگی به اقوام و خویشاوندان، ما را به لزوم رعایت حال همسایگان سفارش فرموده است؛ «وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبی وَ الْجارِ الْجُنُبِ»؛ البته بر اساس آموزه های ناب اسلامی، هم همسایه نزدیک و هم همسایه دور، هم خویش و هم بیگانه، از جمله کسانی هستند که ما موظف به رسیدگی به حال آنان هستیم.


این روزها افطار و سحر که می شود، سفره های بسیاری برای روزه‌داران ضیافت الهی پهن می شود. بعضی سفره ها معمولی‌اند و برخی رنگین تر و پر زرق و برق تر، اما در این میان و در این اوضاع نابه‌سامان اقتصادی، کم نیستند سفره هایی که خالی تر از گذشته، از اندک مواد غذایی نیز گاه بی بهره اند!


دستگیری از نیازمندان و یاری رسانی به محرومان گرچه وظیفه ای انسانی برای همه ایام سال است، اما در ماه مبارک رمضان این ضرورت بیشتر خود را نشان می دهد و به راستی مگر هدف ما از انجام عباداتی چون روزه و نماز ، رسیدن به خدا و رنگ و بوی الهی گرفتن نیست پس چه خوب است که روزه داری ما و اقامه نماز ما توام باشد با حس مسئولیت مسلمانی ما در قبال برادران و خواهران ایمانی مان که بر حسب شرایط و اوضاع زندگی ،از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند.
 

 

این که ما در دعای روزهای ماه رمضان می گوییم : «اللهم اغن کل فقیر - اللهم اشبع کل جائع- اللهم اکس کل عریان» نیز دقیقا در همین راستاست.


بی تردید، این دعا و ادعیه ای از این دست ، تنها برای خواندن و احیانا حال خوش معنوی یافتن نیست؛ بلکه برای آن است که همه خود را برای مبارزه با فقر و مجاهدت در راه زدودن غبار محرومیت از چهره محرومان و مستضعفان موظف بدانیم.


حسن ختام این وجیزه را به کلامی گهربار از رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اختصاص می دهیم که در آذرماه سال 81 با تاکید بر این نکته مهم که همه باید خود را موظف به مواسات بدانند، اظهار داشتند: «مواسات یعنی هیچ خانواده ای از خانواده های مسلمان و هم میهن و محروم را با دردها و محرومیتها و مشکلات خود تنها نگذاشتن ؛ به سراغ آنها رفتن و دست کمک رسانی به سوی آنها دراز کردن . امروز این یک وظیفه ی جهانی برای همه ی انسان هایی است که دارای وجدان و اخلاق و عاطفه ی انسانی هستند؛ اما برای مسلمانها علاوه ی بر این که یک وظیفه ی اخلاقی و عاطفی است، یک وظیفه ی دینی است.»

برخی اعمال شب اول ماه مبارک رمضان

غسل شب اول ماه

روایت شده که: هرکسی در شب اول ماه رمضان غسل کند تا ماه رمضان آینده‏ خارش بدن به او نرسد و سى کف آب بر سر بریزد تا ماه رمضان آینده‏ با طهارت معنوى باشد.و باعث ایمنى از جمیع دردها و بیماری‌ها در تمام سال‏ است.

زیارت قبر امام حسین علیه السلام

هر که امام حسین(علیه السلام) را زیارت کند گناهانش ریخته شود و ثواب حجاج و معتمرین آن سال را دریابد.

دو رکعت نماز در شب‏ اول

در هر رکعت حمد و سوره انعام بخواند و و از خدا بخواهد تا او را کفایت کند و از دردها و آنچه مى‏‌ترسد نگهداری کند.

نماز مخصوص این روزدو رکعت نماز کند در رکعت اول حمد و إنا فتحنا و در رکعت دوم حمد و هر سوره که خواهد بخواند تا حق تعالى جمیع بدیها را در آن سال از او دور گرداند و در حفظ خدا باشد تا سال آینده‏.

معطر کردن خود به گلاب

کفى از گلاب بر رو بزند تا از خوارى و پریشانى نجات یابد و قدرى هم بر سر خود بزند تا در آن سال از سرسام [برسام‏] ایمن شود.

دعای دیگری از امام صادق(علیه السلام) در شب اول ماه رمضان

«اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ مُنَزِّلَ الْقُرْآنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ أَنْزَلْتَ فِیهِ آیَاتٍ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا صِیَامَهُ وَ أَعِنَّا عَلَى قِیَامِهِ اللَّهُمَّ سَلِّمْهُ لَنَا وَ سَلِّمْنَا فِیهِ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ مُعَافَاةٍ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ‏ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لَا یُرَدُّ وَ لَا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ لِی فِی عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ»‏.

دعایی از پیامبر اسلام در شب اول ماه مبارک رمضان

«اللَّهُمَّ إِنَّهُ قَدْ دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ جَعَلْتَهُ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ اللَّهُمَّ فَبَارِکْ لَنَا فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ وَ صَلَوَاتِهِ وَ تَقَبَّلْهُ مِنَّا»

و نیز روایت است که حضرت رسول صلى الله علیه و آله در شب اول ماه رمضان این دعا را مى‏‌خواندند:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَکْرَمَنَا بِکَ أَیُّهَا الشَّهْرُ الْمُبَارَکُ اللَّهُمَّ فَقَوِّنَا عَلَى صِیَامِنَا وَ قِیَامِنَا وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرِینَ* اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ فَلَا وَلَدَ لَکَ وَ أَنْتَ الصَّمَدُ فَلَا شِبْهَ لَکَ وَ أَنْتَ الْعَزِیزُ فَلَا یُعِزُّکَ شَیْ‏ءٌ وَ أَنْتَ الْغَنِیُّ وَ أَنَا الْفَقِیرُ وَ أَنْتَ الْمَوْلَى وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ أَنْتَ الْغَفُورُ وَ أَنَا الْمُذْنِبُ وَ أَنْتَ الرَّحِیمُ وَ أَنَا الْمُخْطِئُ وَ أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْحَیُّ وَ أَنَا الْمَیِّتُ أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ أَنْ تَغْفِرَ لِی وَ تَرْحَمَنِی وَ تَجَاوَزَ عَنِّی إِنَّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ»

التماس دعای فرج