سلام بر عرفه که جانمان را به رایحه و خنکای نسیم نوازش می دهد
عرفه آمد و من باز مصفا نشدم
حاجی معتکف یوسف زهرا نشدم
همه گشتند سفید و دل من هست سیاه
باز هم شکر که پیش همه رسوا نشدم
خدایا! آنگاه که جان ها و اندیشه ها از نسیم فرحبخش نام و یادت سرشار است، بگذار در برکه عرفه، خود را از زنگار غفلت و معصیت شستوشو دهیم . . .
التماس دعای فرج
هفته دفاع مقدس همچون نگینی تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان میدرخشد، تاریخ ۸ ساله دفاع مقدس که پر از عشق و ایثار و مقاومت است و دعای شبانه پرچمدار وادی عشق و یاور بسیجیان و رزمندگان حضرت امام (ره)، خروش سپاهیان، بسیجیان، ارتشیان و پشتیبانی خالصانه پیر و جوان، مرد و زن را در دل خود دارد، همواره در سینه تاریخ خواهد ماند.
ذکر فداکاری و مجاهدت رزمندگان دوران دفاع مقدس موجب زنده نگه داشتن و پویایی اسلام و انقلاب اسلامی و بیانگر آمادگی و حفظ قدرت دفاعی ملت قهرمان ایران است.
حدیث هشت سال دفاع مقدس، مقاومت و مظلومیت ملتى که قلههاى سربلند ایثار و حماسه و شرف را در راه دفاع از کیان مکتب، انقلاب و میهن اسلامى خویش در نوردیده است، حکایت ماندگار دلاورى شهیدان و شاهدانى است که با خون و جانشان سطر سطر تاریخ این مرز و بوم اسلامى را نگاشتهاند.
خبرگزاری فارس: شروع جنگ یعنى شروع افتخارات این ملت، شروع تهاجم دشمن یعنى شروع دفاع مقدس ما، شروع شعلهور شدن آتش خیانت استکبار یعنى شروع بروز شجاعت همهى قشرهاى ملت براى ایستادگى در مقابل استکبار، پس این افتخار دارد.
اری هفته دفاع مقدس سالگرد هجوم ناجوانمردانه دیکتاتور بغداد و ارتش تحت فرمان او به ایران اسلامی برای تصرف سه روزه این سرزمین است و در اقصی نقاط کشور یادواره هایی برای بزرگداشت حماسه آفرینی های 8 ساله آرش ها، سیاوشان و آخرین فرامرز کهن دیارمان است .
مردان درد که با درک درست و عمیق فرهنگ حسینی زمین را معبری برای عروج دانستند و قرار را در بی قراری دیدند و بی ادعا و با شجاعت از ایمان و میهن خود صیانت کردند و در گرما و سرما، شب و روز، کوه، دشت و تشنه و گرسنه، دور از سیاست های موسمی، قولی را که به پیر و مرادشان داده بودند، عملی کردند و ستاره هایی جاودان شدند که در آسمان معروف تر از زمین هستند و غصه قصه این است که با چشم زمینی رصد نمی شوند.
31 شهریور تا هفتم مهر، ایام تکریم جوانانی است که با همه وجود وارد جنگی نا برابر با غولی عجیب شدند که سر و دست و پای او پس از جراحت باز آفرینی می شد و قدرت و قوت بیشتر می یافت. اما سرانجام با جان فشانی مجاهدان فی سبیل الله به خاک مذلت نشست. ولی وقتی که از جنگ باز گشتند ، سکه آنها همچون اصحاب کهف از قیمت افتاده بود. هفته گذشته یادآور خاطرات همین سلحشوران بود. آنان که اکنون فقط زخم دارانشان بین ما مانده اند. جانبازان! و براستی سهم و جایگاه قشر اخیر در بازخوانی بیش از 2800 روز مقاومت، پایداری و پیروزی بود.
جانبازان به قدر کافی از دفاع مقدس غنیمت برده اند
آنچه در خزان عاطفه ها در فصل برگ ریز پائیز غم انگیز است، این است که در کنار حجم نسبتا زیاد تبلیغات برای پاسداشت 8 سال جنگ، خانواده شهدا که دیگر چیزی نمانده تعدادشان در بین ما انگشت شمار شود، گوشه عزلت گزیده و خاطر فرزندان عزیز خود را گرامی می دارند، صاحبان ماشین های آخرین سیستم با دنده چهار به پاهای قطع شده نمادهای عینی جهاد و شهادت احترام می گذارند و مرهم ریه های شیمیایی که بلا انقطاع سرفه می کنند، نه عیادت بلکه دوری از طعنه و کنایه کسانی است که می پندارند جانبازان به قدر کافی از دفاع مقدس غنیمت برده اند و از این رو، آروز می کنند زمانی فرا برسد که "شیران جبهه و مظلومان شهر" اجازه دهند مردم این روزگار آلوده اندکی تنفس کنند!
( ادامه دارد)
۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
31 شهریور؛ آغاز هفته دفاع مقدس
مقدمه
آن روزها نام و نان بهایی نداشت و آنچه میدان دار بود، قیام بود و عروج. آن روزها ماندن بی معنا بود و مردن در بستر، ننگی بزرگ. آن روزها شهادت، شاهراهی به وسعت افق داشت. آن روزها فاصله خاک تا افلاک و کویر تا بهشت، یک میدان مین بود. خاکریزها، بوی بهشتِ مردانی را گرفته بود که سر به سر، تن به مرگ می سپردند تا مبادا وجبی از کیان دین و وطن، به دست کفتاران حریص و متجاوز بیفتد؛ چرا که دفاع مقدس، رساترین واژه در قاموس ایستادگی این ملّت قهرمان است. مردان این دیار در پی تجاوز کفتار صفتان ننگ و نفرین، در هفت شهر عشق، هشت بهار، آزادگی را پیمودند و حماسه آفریدند.
هفته دفاع مقدس
۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و از ۳۱ شهریور تا 6 مهر ادامه دارد.
31 شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی
در 31 شهریور 1359 رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. صدام حسین رییس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربینهای تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد.
جنگی نابرابر در شرایطی به ایران تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی بویژه آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح های وابسته به غرب و شرق، با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیریهای نظامی در صدد تضعیف نظام بودند و نیروهای نظامی نیز به خاطر تبعات قهری انقلاب، هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند.
آمریکا برای به سازش کشاندن جمهوری اسلامی و در نهایت تسلیم آنها حمایت پنهان و آشکار خود را در کلیه زمینههای سیاسی، نظامی، اقتصادی و ... از رژیم بعثی عراق به اجرا گذاشت. از سوی دیگر نیز ابرقدرت دیگر جهان یعنی شوروی که متحد عراق محسوب میشد، خصومتش را با نظام اسلامی که شعار نه شرقی و نه غربی را سرلوحه کار خود قرار داده بود و در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی، این تجاوز را محکوم کرده بود، بیش از پیش نمود.
در 31 شهریور 1359 رژیم بعثی عراق جنگی تمام عیار را علیه ایران آغاز کرد
ارتش عراق که بر اساس محاسبات خود از وضعیت داخلی و خارجی ایران، فتح یک هفتهای تهران را در سر میپرورانید، در روزهای نخست تجاوز، بدون مانعی جدی در مرزها تا دروازههای اهواز و خرمشهر پیش تاخت. تحت چنین شرایطی امام خمینی (ره) به خروش آمد و ندای ملکوتیش دلهای شیفتگان انقلاب و نظام را متوجه دفاع از کیان جمهوری اسلامی نمود؛ بطوریکه، نیروهای مردمی بدون امکانات و تجهیزات و حتی آموزشهای نظامی به مقاومت پرداختند.
علیرغم کارشکنیهای رییس جمهور وقت بنیصدر، دفاع مقدس مردم مسلمان و انقلابی ایران شکل گرفت و نیروهای جوان و شهادت طلب به جبههها شتافتند. پس از شکلگیری اتحاد و انسجام در میان نیروهای انقلابی و طرد نیروهای وابسته، حماسهای مقدس شکل گرفت که در تاریخ ایران اسلامی بیسابقه بود. حماسه دفاع مقدسی که برکات و دستاوردهای بینهایتی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. جهاد و شهادت مردمان با ایمان و مخلص این سرزمین، ستونهای نظام اسلامی را تا مدتها مستحکم نمود.
ویژگی های دفاع مقدس
- دفاعی بودن
بی
تردید، مقدس ترین جهاد، جهادی است که به عنوان دفاع از حقوق انسانی صورت
گرفته باشد. در جنگ تحمیلی، رژیم بعث عراق، جنگی ناخواسته را به کشور ما
تحمیل کرد و با نادیده گرفتن استقلال سرزمین ما به ایران اسلامی تجاوز کرد.
از این رو، مردم غیرتمند ایران، در دفاعی مقدس، از حق خود که دفاع از
استقلال سرزمین و هویت دینی ـ ملی خود بود، دفاع کردند.
- معنویت جبهه های جنگ و دفاع مقدس
از
جلوه های معنویت در دفاع مقدس، حالت تضرع، استغاثه و راز و نیاز عارفانه
رزمندگان اسلام بوده است. دفاع مقدس، فرصت نمایش خالصانه ترین و زیباترین
مناجات ها و دعاها را پدید آورد. در کنار نماز و قرآن، دعا وسیله دیگری بود
که یاد خدا را در دل رزمندگان زنده نگاه می داشت، به آنان قدرت روحی می
بخشید و تحمل سختی های نبرد را برای آنان آسان تر می ساخت.
- استقامت رزمندگان و فرماندهان در نبرد
فرماندهان
در سخنان خود درباره دفاع مقدس، به پایداری و مقاومت رزمندگان در عملیات
های مختلف اشاره کردند و آن را از علت های پیروزی لشکر اسلام برشمرده اند.
سردار شهید، مهدی زین الدین، درباره مقاومت و ایستادگی و تأثیر آن در
پیروزی می گوید: «تنها کسانی که در صحنه نبرد راست قامتانند که به خداوند
اتکال نمایند و با توکل بر او پیش بتازند. نه در سختی ها و نه در پیروزی
ها، در هیچ کجا از یاد او غافل نشوند و محکم و مقاوم چون کوه بایستند و
دشمن را از پای درآورند و این صفت فقط مخصوص رزمندگان اسلام است. در هیچ
کجای دنیا آن کسانی که اعتقاد به خداوند و اعتقاد به معاد روز قیامت
ندارند، نمی توانند دارای چنین مقاومت و ایستادگی باشند. رمز پیروزی صحنه
نبرد، مقاومت و ایستادگی است».
از ارزش هایی که رزمندگان در دفاع مقدس بدان متصف بودند، بی اعتنایی به دنیا و مظاهر آن است
- شجاعت فرماندهان در دوران دفاع مقدس
شجاعت
فرماندهان، در دوران هشت سال دفاع مقدس، مثال زدنی بود. یکی از رزمندگان،
از شجاعت سردار شهید مهدی باکری در عملیات فتح المبین چنین سخن می گوید:
«شب عملیات، هفت ساعت راه باید می رفتیم تا به منطقه می رسیدیم و دشمن را
غافل گیر می کردیم. حدود شش ساعت راه رفته بودیم که یک دفعه متوجه شدیم راه
را گم کرده ایم. به شدت مضطرب شده بودیم. با چند نفر به جلو رفتیم تا راه
را پیدا کنیم. من متوجه شدم یک نفر از جلو می آید. با خود گفتم حتما دشمن
است. صدا کردم کیستی؟ گفت: من باکری هستم، فورا به عقب برگرد و نیروها را
بیاور. شاید کسی باور نمی کرد او جلوتر از ما رفته، دشمن را دور زده و آمده
بود ما را هم ببرد. بعد به ما گفت: نترسید، همه نیروهای دشمن خواب هستند».
- بزرگواری و مروّت در حال قدرت
از
نمونه های بزرگواری رزمندگان در دفاع مقدس، خودداری از بمباران و گلوله
باران مناطق مسکونی عراق بود. خلبانان و نیروهای توپ خانه می توانستند
مناطق مسکونی را به عنوان مقابله به مثل ناامن سازند و دشمن را با مشکلی
جدی رو به رو کنند، ولی پای بندی آنان به ارزش های اخلاقی، سبب می شد در
طول هشت سال دفاع مقدس هیچ گاه از این حربه استفاده نکنند.
- بی اعتنایی به دنیا
از
ارزش هایی که رزمندگان اسلام در دفاع مقدس بدان متصف بودند، بی اعتنایی به
دنیا و مظاهر فریبنده آن است. رزمندگان اسلام در دوران نوجوانی و جوانی و
اوان ظهور خواسته های بی شمار مادی، به همه لذت های دل فریب دنیا پشت پا
زدند و حضور در جبهه و دفاع از میهن و نظام اسلامی را برتر دیدند. بی گمان،
بدون دل بریدن از دنیا و دل بستن به آخرت، رزمندگان هیچ گاه توفیق آفرینش
حماسه های سترگ و ماندگار دفاع مقدس را نمی یافتند.
- شهادت طلبی رزمندگان در دفاع مقدس
از
عوامل پیروزی آفرین در صحنه نبرد، خطرها را به جان خریدن و به پیشواز مرگ
سرخ رفتن است. ترس از مرگ و اشتیاق به زنده ماندن، با روح جنگ جویی و
رزمندگی ناسازگار است. یکی از ارزش هایی که رزمندگان اسلام با تکیه بر آن
توانستند پیروزی های بزرگی را برای جبهه حق به ارمغان آورند، شهادت طلبی
است. رزمندگان اسلام از آن جا که دفاع در برابر تهاجم بعثیان را مقدس می
دانستند و کشته شدن در این راه را برای خود، مرگی سعادت آفرین و افتخارآمیز
ارزیابی می کردند، نه تنها از دادن جان دریغ نمی ورزیدند که شیفته آن
بودند. شهادت طلبی رزمندگان اسلام به عنوان عامل مؤثر معنوی، از امتیازهای
جبهه حق در برابر جبهه باطل بود.