بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی

بر اساس آیات قران و احادیث و در راستای اطاعت از رهبری و نشر فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ بسیجی و جهادی و ارزش های دفاع مقدس

بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی

بر اساس آیات قران و احادیث و در راستای اطاعت از رهبری و نشر فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ بسیجی و جهادی و ارزش های دفاع مقدس

8 آبان روز نوجوان و بسیج دانش آموزی گرامی باد

از آنجا که دانش ‏آموز شهید و رزمنده بسیجی، محمدحسین فهمیده، با ایمان و بینش عمیق واستوار در جنگ با دشمن، پیش قدم شد و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب اللَّه آموخت، امام بزرگوار از این نوجوان دوازده ساله، به عنوان رهبر یاد فرمودند. بدین گونه، نام و یاد او، منشأ حماسه ‏های بزرگ شده و تحول عظیمی در شیوه ‏های دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام ایجاد کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری هموار ساخت. امروزه، شهید فهمیده، بحق الگوی شایسته‏ ای برای دانش‏ آموزان بسیجی و جوانان و نوجوانان کشور می‏باشد و یادآوری این حماسه می‏تواند، یادآور دوران دفاع مقدس و ارزش‏های والای آن زمان باشد. رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرموده‏ اند: "زنده نگهداشتن یاد حادثه شهادت دانش ‏آموز بسیجی، شهید فهمیده، از اصالت‏های دفاع مقدس می‏باشد." از این رو، هشتم آبان، سالروز شهادت این فرزند انقلاب، به عنوان روز نوجوان و بسیج دانش‏ آموزی نام گرفته است تا ضمن یادآوری حماسه این قهرمان کوچک، به عنوان سرمشقی مناسب به همسالانش مطرح شود و راهش ادامه یابد.

روز نوجوان و روز بسیبج دانش آموزی گرامی باد

( آیات و روایات مناسب )

پیامبرصلی الله علیه وآله :
إنَّ اَحَبَّ الخَلائِقِ إلَی اللَّهِ شابٌّ حَدَثُ السِّنِّ فی صُورَةٍ حَسَنَةٍ جَعَلَ شَبابَهُ و جَمالَهُ لِلّهِ و فِی طاعَتِهِ ذلِکَ الَّذی یُباهِی بهِ الرَّحمنُ مَلائکتَهَ یَقولُ : هذا عَبدِی حَقّاً
محبوب‏ترین خلایق نزد خدا نوجوان خوش ‏سیمایی است که جوانی و زیبایی خود را برای خدا و در راه طاعت او بگذارد. خداوند رحمان به وجود چنین نوجوانی برفرشتگان می‏بالد و می‏فرماید : "این است بنده راستین من!"
میزان الحکمه ، ح ۹۰۹۶ .
امام علی ‏علیه السلام :
أولَی الأشیاءِ أن یَتَعَلَّمَهَا الأحداثُ الأشیاءَ الّتی إذا صارُوا رِجالاً إحتاجُوا إلَیهَا
بهترین چیزی که نوجوانان باید فراگیرند ، چیزهایی است که در بزرگ‏سالی خود به آنها نیاز خواهند داشت
شرح نهج‏البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج ۲ ، ص ۳۳۳ .
امام علی ‏علیه السلام :
إذا عاتَبتَ الحَدَثَ فَاترُک لَهُ مَوضِعاً مِن ذَنبِهِ لِئلّا یَحمِلَهُ الإخراجُ عَنِ المُکابَرَةِ
هرگاه نوجوانی را سرزنش می‏کنی ، جایی برای عذرخواهی از گناهش برای او باقی بگذار تا نیافتن راهی برای عذرخواهی ، او را به ستیزه‏جویی نکشاند
شرح نهج‏البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج ۲۰ ، ص ۳۳۳ .
امام علی ‏علیه السلام :
إنَّما قَلبُ الحَدَثِ کَالأرضِ الخالِیَةِ ، ما اُلقِی فِیها مِن شَی‏ءٍ قَبِلَتهُ
قلب نوجوان ، همچون زمین ناکِشته است که هر چه در آن افکنده شود می‏پذیرد
نهج البلاغه ، نامه ۳۱ .
امام صادق ‏علیه السلام :
عَلَیکَ بِالأْحداثِ فَإنَّهُم أسرَعُ إلی کُلِّ خَیرٍ
نوجوانان را در یاب ، که این گروه در پذیرش هر خوبی ، بیشتر شتاب می‏کنند
الکافی ، ج ۸ ، ص ۹۳ .
امام صادق ‏علیه السلام :
بادِرُو أحداثَکُم بِالحَدیثِ قَبلَ أن تَسبِقَکُم إلَیهِمُ المُرجِئَةُ
نوجوانان را قبل از این‏که دشمنانِ اعتقادی به سراغ آنان بروند ، حدیث بیاموزید
میزان الحکمه ، ح ۲۲۷۵۲ .

رمز و راز مصیبت کربلا

رمز و راز مصیبت کربلا


در طول تاریخ، فجایع و مصیبت های فراوانی اتفاق افتاده و هم اکنون نیز در حال رخ دادن است .چرا از میان این همه وقایع تلخ تاریخی، این تنها عاشوراست که به عنوان سخت ترین و مصیبت بارترین واقعه مطرح می شود؟

 

رمز و راز مصیبت کربلا

در طول تاریخ، فجایع و مصیبت های فراوانی اتفاق افتاده و هم اکنون نیز در حال رخ دادن است. چه بسیارند جنگ های بزرگی که در آن هزاران و بلکه میلیون ها نفر از مرد و زن و پیر و جوان و طفل و کودک، کشته شدند. چه فراوانند ظلمها و جنایات فضاحت باری که لکه ننگ آن برای همیشه بر جبین تاریخ بشریت باقی خواهد ماند. اما در این میان عظیمترین و هولناکترین فاجعه ای که تا قیام قیامت هم بی مانند خواهد ماند، واقعه کربلاست. لذا جای این سوال باقی است که چرا از میان این همه وقایع تلخ تاریخی، این تنها عاشوراست که به عنوان سخت ترین و مصیبت بارترین واقعه مطرح می شود با اینکه به حسب ظاهر در مقایسه با دیگر فجایع تاریخی، هم تعداد کشته های این رخداد کمتر بوده است و هم اینکه کم نبوده اند کسانی که در راه دفاع از ارزش ها و آزادی و حریم وطن خود، خالصانه به کارزار جنگ رفتند و مظلومانه کشته شدند؟!
نقش یک آموزه کلیدی در اسلام

در پاسخ به این سوال، دلایل متعددی ارائه شده ولی به نظر نگارنده آنچه که باعث شده است نهضت عاشورا، تبدیل به بی نظیرین واقعه تاریخی شود، مسئله و جایگاه "امامت" در این قیام است و همین امر هم سبب تفاوت ماهوی این واقعه با بسیاری از حوادث به ظاهر هولناک تر و فجیع تر شده است.
بر اساس آموزه های اسلامی، ملاک ارزش گذاری رفتارهای انسانی تنها حسن فعلی عمل نیست. اینگونه نیست که عمل صالح، عملی باشد که تنها حجم و شکل خیره کننده ای داشته باشد بلکه حسن فاعلی و نیت انجام دهنده آن هم نقش تعیین کننده در فضیلت و برتری یک عمل دارد. به همین دلیل است که به خاطر یک اطعام دادن به ظاهر ساده و محدود، آیه ای از قرآن در تمجید و تحسین اهل بیت علیهم السلام نازل می شود.� 1� این انفاق گرچه حجم اجتماعی کوچکی داشت ولی در چنان حدّی از اخلاص بود که در ملکوت اعلی انعکاس یافته و عکس العمل تمجید و تحسین به وجود آورد.
در میان همه ضربات شمشیری که رزمندگان صدر اسلام در جنگ ها زدند، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله تنها در مورد یک ضربه شمشیر فرمود که از عبادت همه جنیان و انسیان با ارزش تر است. «ضربه علیّ یوم الخندق أفضل من عباده الثقلین» . � 2� مقدار و شکل این ضربه با ضربات شمشیر دیگران تفاوتی نداشت. اما چرا این ضربه برتری پیدا کرد؟ دلیل ارزش آن، این است که این ضربه برخواسته از وجودی بود که در اعلی مراتب معنویت، خلوص و قداست قرار داشت لذا حتی اثر دنیوی که بر این ضربه مترتب می شود، اثری متمایز و منحصر به فرد است.
بنابراین تنها راه شناخت عمق فاجعه و مصیبت اهل بیت علیهم السلام در واقعه عاشورا، شناخت منشا پاک ترین و مقدس ترین نیت ها یعنی وجود مقدس امام است. آنچه در کربلا اتفاق افتاد، بسیار فراتر از مصیبت یک شخصی بود که در مقابل دیدگانش، باوفاترین یاران و نزدیکترین اصحاب و فرزندان و جگرگوشه ها و حتی طفل شیرخوارش را به شهادت رساندند. مصیبت، مصیبت امامی است که باید برای هدایت امت از گمراهی جهالت و تحیر ضلالت، دار و ندار خود را به قربانگاه ببرد.
در پای یک قلّه دست نیافتنی

مطلبی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که گرچه به فرموده امام رضا علیه السلام شناخت حقیقت جایگاه رفیع امامت برای بشر میسور نیست: «مگر مردم می توانند مقام و منزلت امامت را درک کرده و جایگاه آن را در میان امت پیدا کنند؟ ...شأن و جایگاه امامت رفیع تر و والاتر و پر رمز و راز تر از این است که مردم بتوانند با عقول خود بدان دست یابند.» � 3� 
ولی به هر حال با مراجعه به بیانات نورانی ائمه اطهار علیهم السلام در مورد معرفی ویژگی های امام، می توان به قدر تشنگی از کوثر زلال آن معارف چشید و بدینوسیله تنها به اندکی از مصائب امام حسین علیه السلام در واقعه عاشورا واقف شد.
حضرت امام رضا علیه السلام در ادامه همان حدیث می فرماید: «امامت مقامی است که خدای متعال ابراهیم خلیل علیه السلام را پس از مقام نبوّت و مقام دوستی اش با خداوند، در مرتبه سوّم بدان مقام اختصاص داد و این مقام یک فضیلت بزرگی است که خلیلش را بدان امتیاز داد و نام او را بدینوسیله بر افراشت.» � 4�

خداوند متعال در قرآن فرموده است: «وَ إِذِ ٱبْتَلَیٰٓ إِبْرَٰهِیمَ رَبّه ۥ بِکَلِمَٰتٍۢ فَأَتَمَّهنَّ ۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلکَ لِلنَّاسِ إِمَامًۭا ۖ قَالَ وَمِن ذرِّیَّتِی ۖ قَالَ لَا یَنَال عَهْدِی ٱلظَّٰلِمِینَ» � 5� 
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر معنای امامت در این آیه می فرماید: جریان امامت ابراهیم علیه السلام در اواخر عمر او و بعد از بشارت به اسحاق و اسماعیل بوده است و ملائکه وقتی این بشارت را آوردند که برای هلاک کردن قوم لوط فرستاده شده بودند، در سر راه خود سری به ابراهیم علیه السلام زده اند و ایشان در آن زمان پیغمبری بود مرسل، پس معلوم می شود قبل از امامت، دارای مقام نبوت بوده است، در نتیجه امامت حضرت غیر نبوت ایشان می باشد.
در ادامه علامه (ره) طبق منهج تفسیری قرآن به قرآن که از ابداعات ایشان است، می افزاید: قرآن کریم هر جا نامی از امامت می برد، به دنبال آن، متعرض مساله "هدایت" می شود، تعرضی که گویی می خواهد کلمه نامبرده را تفسیر کند. مثلا در آیه 24 سوره سجده می فرماید: «و ما از ایشان امامانی قرار دادیم که به امر ما هدایت می کردند، و این مقام را بدان جهت یافتند که صبر می کردند، و به آیات ما یقین داشتند.»
سپس چنین نتیجه می گیرند که طبق این آیات، وصفی که از امامت شده، وصف تعریف است یعنی می خواهد امامت را به مقام هدایت معرفی کند. از سوی دیگر همه جا این هدایت را مقید به "امر" کرده ، و با این قید فهمانده است که امامت به معنای مطلق هدایت نیست، بلکه به معنای هدایتی است که با امر خدا صورت می گیرد و این امر هم همانست که درباره اش فرموده: إِنَّما أَمْره إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقولَ لَه کنْ فَیَکون،� 6� امر او وقتی اراده چیزی کند تنها همین است که به ان چیز بگوید باش، و او هست شود.
حقیقت مغناطیس امامت

بنابراین امام، شخصی است که با "امر" ملکوتی که در اختیار دارد، مردم را هدایت می کند یعنی هدایت را ایجاد می کند، امامت از نظر باطن یک نحوه ولایتی است که امام در اعمال مردم دارد، و هدایتش چون هدایت انبیاء و رسولان و مؤمنین صرف راهنمایی از طریق نصیحت و موعظه حسنه و آدرس دادن نیست، بلکه هدایت امام دست خلق را گرفتن و به راه حق رساندن است. هدایتی که منصب امام است، یک نوع تصرف تکوینی در نفوس می باشد که بوسیله آن تصرف، راه را برای رساندن دل ها و نفوس به کمال و انتقال دادن آن ها از موقفی به موقفی بالاتر هموار می سازد.
حاصل اینکه هر چیزی قلب و ملکوتی دارد و امام در عالم طبیعت مظهر مقلب القلوب است و هر چیز را بر اساس ملکوت آن و با تصرف در قلب آن هدایت می کنند. امام همان گونه که مقامی ملکی برای تأمین امور دنیایی مردم دارد، مقامی ملکوتی نیز دارد که با «کن فَیَکون » و پیوند با روحها، دلهای مردم را هدایت می کند.
اینکه می بینیم حرّی پیدا می شود که بین جهنّم و بهشت دفعتاً بهشتی می شود، این یک تصرّف لازم دارد این با تبلیغ و موعظه و امثال اینها محقق نمی شود. و الا از همان روزی که کاروان امام حسین علیه السلام با سپاه حرّ برخورد کرد، امام علیه السلام بارها به تبلیغ و موعظه او همراهانش اقدام کرد ولی در او اثر نکرد. این کِشش و جذبه ای که در دل پیدا می شود این به امر الله است که «إِذَا أَرَادَ شَیْئاً أَن یَقولَ لَه کن فَیَکون »؛ امام با این امر تکوینی خدا در دلها اثر می گذارد.

جانبازان و رزمندگان راه حق و حقیقت

 سلام و صلوات خداوند بر جانبازان و رزمندگان  راه حق و حقیقت ؛ سلام 

ودرود بر بی ادعایان تاریخ بشریت ؛ سلام ودرود بر صابران آلام . سلام و صلوات خداوند بر مردان زخمی بی ادعا که بی چشم داشت، متاع دنیا را برای اهلش رها کردند و  به ندای هل من ناصر حسین زمان لبیک گفتند، مست وخروشان راندند و سینه هاشان را چاک کردند و خود را آماج تیر و بلا ساختند. مردان مردی که وجب به وجب این خاک را با خون خود امضای سرخ  کردند تا بر اخلاصشان، مردیشان و ایمانشان گواهی دهند.

 سخت است و گران، راندن قلم در وصف اینان که من المومنین رجال صدقوا ما عاهدو الله.... در شان آنان است که این وفاداران و هم پیمانان با خدا از مصادق این کلام نورانید. کسانی را که خدا اینگونه در کلامش جاودانه می سازد هیچ تردید و انکاری آنها را از یاد تاریخ نخواهد برد و در جریان و تلاطم جهان جاودانه اند.

 سخن از مجاهدانی است که با خدا به سودا پرداختند (ان الله اشتری من المومنین....)سودایی عاشقانه پر از رمز و راز که در یک طرف معبود است ودر طرف دیگر مخلوق و جان ومال و ...مقصود این سودا است ،که بهای آن یا لقا است و جاودانگی یا یادگاری و وماندگاری. جانبازان  این سرداران مروت و فتوت  سرافراز سپاه اسلام با آنکه در  جوانی قرار داشتند؛  قرعه فال به نامشان افتاد و در  زمره سرافرازان جای گرفتند. رمز و راز آن سودای عاشقانه از جانبازان سرافراز ؛؛ دلاوران وشجاعان و جنگاوران بینظیر ساخت تا دوست و دشمن را به این مهم معترف سازند . تا باعث آرامش و آسایش امروز ایران  باشند و صد البته مایه مباهات ایران زمین ... در آزمون جهاد و شهادت جانبازان سرافراز بر  جهاد اصغر پیروزشدند ؛  تا نوبت به جهاد اکبر برسد .

 جنگ با همه سختی هایش به پایان رسید و مردانی خسته و پر زخم از این پیکار باز گشتند اما افسوس حق این بزرگان ادا نشد زیرا از سوی اینان ادعایی نبود و هرچه بود ادای دین بود به امام و مام وطن. ارمغان بزرگ روزگار بعد ازجنگ برایشان ناکامی و تلخی بود، اشعری مسلکان دودوزه باز رند به جدا کردن و شرط نهادن در امورشان مشغول شدند و بر آلام این مردان خسته از کارزار افزودند اما جنگ از آنان مردانی ساخته بود که داغ خم به ابرو کشیدن و فریاد را بر جگر ابوموسی ها نهاد و باز اینان بودند که در عرصه جنگی سخت و سنگین تر بنام جهاد اکبر پیروز شدند.

 سلام و صلوات خداوند بر جانبازان قطع نخاعی و قطع عضو؛ سلام صلوات خداوند بر شیمیایی های بی اسپری و  بی مدعا ؛ سلام  و صلوات خداوند بر موج گرفته های عشق به سید الشهدا و  خانواده های معززشان که آرامش و اسایش ایران ما رهین دلاوری این مردان مرد است.

پرودگار بزرگ به حرمت همرزمان شهیدشان به آنها سلامتی و سعادت عطا فرماید و این مجاهدت های آنها را توشه آخرتشان سازد.

والسلام

خـتــم ســوره مبـارک الفـجـر در مـاه محــرم

http://s1.picofile.com/file/7991383973/Moharram_07.gif


خـتــم ســوره مبـارک الفـجـر در مـاه محــرم به نیـتـــــ :

 هدیه محضر مقدس امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا و

سلامتی و تعجیل در ظهور مولایمان صاحب الزمان عج الله و


هدیه به قلب مقدس و محزون مولا و سرورمان


مهلت قرائت تا اربعین حسینی


 
تعـداد سـوره قـرائت شده تاکنـون :387مرتـبـه

اللهـم عجـل لولیک الفـرج به حق حضـرت زینب سـلام الله علـیها

http://s4.picofile.com/file/7991351505/591.gifhttp://s4.picofile.com/file/7991351505/591.gifhttp://s4.picofile.com/file/7991351505/591.gifhttp://s4.picofile.com/file/7991351505/591.gifhttp://s4.picofile.com/file/7991351505/591.gif


چرا سوره فجر را سوره امام حسین ( ع ) نامیده اند ؟


معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین به خاطر این است که مصداق بارز نفس مطمئنه ‌ای است که در آخرین آیات سوره آمده است. امام صادق ( ع ) به اصحاب خود فرمود: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره به حضرت امام حسین اختصاص دارد... مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت و شیعیان او است ». (1)


در توجیه و تحلیل تطبیق سوره مذکور بر امام(ع) گفته شده است: «ائمه معصومین(علیهم السلام) از این جهت این سوره را سوره حسین نامیده اند که قیام و شهادت آن حضرت درتاریکی طغیان مانند طلوع فجر، منشا حیات و حرکت گردید. خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت ... تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکی‌ها بدرخشد و راه حیات با عزت باز شود و پایه های ظلم و طغیان بی پایه گردد و طاغیان را دچار خشم و نفرین کند .»(2)


البته در این سوره آیه «و لیالی عشر» است که باز به آن حضرت مرتبط است.

حضرت صادق فرمود: «الفجر هو القائم و لیال عشر الائمة من الحسن الی الحسن و الشفع امیرالمؤمنین و فاطمه ( ع ) و الوتر هو الله وحده لاشریک له ؛ مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم(ع) و «لیالی عشر» امامان از امام حسن مجتبی(ع) تا امام عسکری(ع)‌اند و شفع امیرمؤمنان و حضرت فاطمه(ع) می‌باشد و مراد از وتر خداوند یکتا است».(3)

پی‌نوشت‌ها:

1. بحارالانوار، ج24، ص 93.

2. پرتوی از قرآن،‌سید محمود طالقانی، ج4، ص 67، با تلخیص.

3. البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی،‌ج4، ص 461.


عاشقان امام حسین علیه السلام همگی با احترام به این سفره پربرکت و نورانی دعوت دارید . حضورتان گرامی