بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی

بر اساس آیات قران و احادیث و در راستای اطاعت از رهبری و نشر فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ بسیجی و جهادی و ارزش های دفاع مقدس

بسیجیان ،جهادگران و نظامیان دریادل ایران اسلامی

بر اساس آیات قران و احادیث و در راستای اطاعت از رهبری و نشر فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ بسیجی و جهادی و ارزش های دفاع مقدس

حماسه بزرگ هویزه ( 16 دی ماه 1359 )

حماسه‌ای بزرگ و تاریخی که با جانفشانی و رشادت جانانه حدود 90 رزمنده دفاع مقدس که 20 نفر از آنها دانشجویانی آگاه و بصیر بودند، جاودانه شد. هنگامی که خبر شهادت حسین علم‌الهدی و دیگر شهیدان هویزه را به مقام معظم رهبری می‌دهند، ایشان می‌فرماید: «‌وقتی خبر شهادت سیدحسین علم‌الهدی را به من دادند، اولین چیزی که به ذهنم آمد، شهادت حافظان قرآن در صدر اسلام بود.»
  
حماسه هویزه چگونه رقم خورد
پس از شکست بیش از دو گردان نیروهای بعثی در جنوب سوسنگرد، یک گروهان از پاسداران شهر اهواز برای محافظت و پدافند شهر هویزه، از سوسنگرد به این شهر اعزام می‌شوند، نیروهایی که به این منطقه می‌روند مسئولیت حفاظت از جنوب تا جنوب غربی شهر هویزه را به عهده می‌گیرند. دشمن در آغاز هجوم سراسری خود، ظرف 48 ساعت از محور هویزه تا کرخه پیشروی می‌کند و در امتداد آن مستقر می‌شود، به طوری که فاصله آنها تا هویزه به حدود 10 کیلومتر می‌رسد. تاکتیک دشمن این بود که با تصرف سوسنگرد، هویزه خود به خود سقوط می‌کند. در چنین شرایطی 50 تا 60 نفر از نیروهای سپاهی برای جلوگیری از پیشروی دشمن مسئولیت مین‌گذاری جاده‌ها را به عهده می‌گیرند؛ زیرا این جاده‌ها و راه‌های عبور، برای دشمن مانند رگ‌های حیاتی برای ادامه تجاوز محسوب می‌شود.


دو هفته قبل از آن که عملیات مدافعان اسلام را علیه نیروهای عراقی در این منطقه انجام شود، بنی‌صدر دستور تخلیه هویزه را از نیروهای بسیج و پاسدار صادر می‌کند و دستور می‌دهد که در سوسنگرد مستقر شوند. این دستور بنی‌صدر، با مخالفت جدی شهید سید محمدحسین علم‌الهدی و دیگر رزمندگان مواجه می‌شود. بعد از آن که علم‌الهدی با حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای تماس می‌گیرد، دستور بنی‌صدر لغو می‌شود و نیروهای پاسدار در هویزه باقی می‌مانند. یک هفته بعد، تصمیم بر آن می‌شود که از محور هویزه و سوسنگرد حمله انجام گیرد. این عملیات را می‌توان نقطه عطفی در عملیات منظم نیروهای ارتش و سپاه دانست.

طرح قرائت سوره قدر

 قرائت سوره قدر به نیت:
شادی روح شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم  


آمرزش اموات و سلامتی مومنین و مومنات ، پیروزی حق بر باطل در سراسر گیتی ، و موفقیت روز افزون و 


  حاجتروایی جوانان و نوجوانان ارزشمند ایران اسلامی در همه امورات زندگی  




اللهم عجل لولیک  الفرج مولانا صاحب الزمان(عج)  


( تعدا سوره قرائت شده :2161 مرتبه 

فرهنگ ایثار و شهادت و شاخصه های آن


عنوان : فرهنگ ایثار و شهادت و شاخصه های آن

وقتی صحبت از مقوله فرهنگ ایثار و شهادت  می شود،  سوالات متعددی  در اذهان  متبادر می شود.معمولاً  این سوالات از عدم شناخت صحیح  و همه جانبه نسبت به  موضوع ایثار و شهادت  ناشی می شود.اگر با تحلیل  عمیق  به این موضوع نگاه کنیم ، به تمام شبهات و وسالات  نهفته در اذهان پاسخ داده می شود.و این چیزی است که در این بخش  مختصر در صدد آنیم. مقدمات باید گفت عنصر  مبارزه  با ظلم  و تجاوز  در تمام  جوامع و فرهنگ  ها امری  مقدس و ضروری است  و یکی از عناصر  مهم  در حفظ حیات  حقیقی  بشریت است  که انسان در طول تاریخ به آن محتاج بوده، لیکن در برهه هایی  از زمان و دلایل  شرایطی  خاص، این فرهنگ ظهور،  بروز و تجلی بیشتری داشته است. هر زمان  که ظالم  یا متجاوزی قد علم کرده  است، مردانی  غیور با اراده ای  پولادین و با فداکاری و از خود گذشتگی  در مقابلشان ایستاده  و با ظلم  و تجاوز مبارزه کرده اند، حال  یا  در راه هدف  والای خود کشته  شده اند و یا به فتح  پیروزی رسیده  و ظلم  و متجاوز را  سر جای خود نشانده اند.مصادیق، حقیقی چنین مبارزاتی در تاریخ ملل مختلف  با هر کیش  و آئینی فراوان یافت می شود کا بعضی از نمونه های آن  حتی در قصه ها ، داستان ها  و اشعار سینه  به سینه  نقل شده است. اما در دین  مبین اسلام  و به ویژه در مکتب  تشیع به دلیل  ویژگی های  خاص  در آن تأکید  و بر حفظ حیات معنوی  و عزت مسلمین  در خصوص مبارزه  با ظلم، تجاوز و فسادو... سفارشات  و تأکیدات  مهمی شده است، لذا  در این بخش  مبانی  و شاخص های فرهنگ  ایثار و شهادت  بررسی می شود.

مفهوم شهید  و شهادت

واژه شهید  به معنای شاهد،  گواه و کشته شده در راه خدا آمده است. شهید  از ریشه  شهد در لغت عرب با مشتقات  متعدد در اصل معنی  حاضر بودن در یک محل (نقطه مقابل غایب بودن) است. همچنین  به  معنی کسی که چیزی  را با چشم خود دیده  و کسی که آنچه را  دیده بیان می کند  آمده است.  در قرآن کریم  45 مرتبه  به معنای حضور در یک محل، گواهی  و علم به چیزی، اقرار و اعتراف،  مشاهده و دیدار، به دست آمدن و حاصل شدن چیزی  و آماده به خدمت  بودن آمده است.(میمنه،1385، ص8)

شهید دارای خلقیات،  خصایص و ویژگی  هایی است  که شایستگی کشته شدن  در راه خداوند را پیدا  می کند و آثار  این خلقیات  در جامعه تأثیر گذاشته  و ماندگار خواهد بود، و اگر افراد  جامعه  خصوصیات  رفتاری  ایشان را الگو  قرار دهند، به سعادت خواهند رسید؛ و این «الگوی  رفتاری و اخلاقی» مفهومی  از فرهنگ شهادت را می رساند.  ( ادامه دارد در پست های آینده )

سالروز ولادت پیامبر اسلام ( ص )۴۴


سالروز ولادت پیامبر اسلام ( ص )

۴۴
میلاد رسول اعظم محمد مصطفی ( ص ) مبارک باد  
www.Rohama.org
 
 
www.Rohama.org